7. joulukuuta 2015

Thrustmaster T500RS tuulettimen vaihto

Thrustmasterin varsin oivassa T500RS-ratissa on kiva pikku tuuletin, joka käynnistyy noin puolen tunnin ajelun jälkeen. Koska tuuletin ja ilmanottoaukot ovat kohtuuttoman pieniä on niistä syntyvä ääni varsin suuri. Suljetut kuulokkeet päässä ääntä ei kuule, mutta avoimien kuulokkeiden tai kaiuttimien kanssa melu vähintääkin häiritsevä.

Tässä helpossa modauksessa vaihdetaan alkuperäinen tuuletin suurempaan ja parannetaan ilman virtausta ratin sisällä.

Purku

Ratin purkaminen aloitetaan pohjasta, josta löytyy 7 ruuvia. Tämän jälkeen pohjalevy saadaan irroitettua. Pohjalevyn alta löytyy neljä ruuvia, jotka pitävät kantta kiinni. Näiden lisäksi ratin etulevyssä on kaksi ruuvia ja kannen irtoavan luukun alla yksi. Näiden irroittamisen jälkeen kansi on enää kiinni muoviklipsuilla, jotka aukeavat sopivasti voimaa käyttäen. omDidit näyttää kuvien kera koko purkuprosessin.


Alkuperäisen tuulettimen kiinnitys

Tuulettimen vaihto

Alkuperäinen tuuletin on Chieflyn valmistama 60x60x10mm, 12 VDC, 0.20 A spekseillä varustettu liukulaakeroitu pikku hyrrä.

Mallailtuani 92mm tuuletinta kanteen kävi pian selväksi ettei kotelon sisällä ollut riittävästi tilaa elegantille tuulettimen sijoitukselle. Vaihtoehdot tässä vaiheessa ovat:

  1. Vaihtaa tuuletin hiljaisempaan, kuten Scythen Mini Kaze
  2. Korvata alkuperäinen tuuletin isomalla, joka kiinnitetään kotelon ulkopuolelle, ehtaan hotrod-tyyliin

Uudella ja alkuperäisellä tuulettimella on kokoeroa

Luonnollisesti valinta kaksi oli voittaja. Tilalle tuleva, mistä lie hamstrattu, 92mm Ninebean kuulalaakeroitu tuuletin (12 VDC, 0.35A) pitää melkoista mekkalaa täydellä 12 voltilla, mutta hieman sivistyneemmällä jännitteellä melu pysyy kurissa ja ilmaakin vielä liikkuu enemmän kuin pikku hyrrällä ikinä.

Jännitteen pienentäminen onnistuu yksinkertaisesti yhdellä sarjavastuksella. Ensiksi täytyy selvittää tuulettimen nimellinen resistanssi, mikä onnistuu käyttämällä Ohmin-lakia tuulettimen valmistajan ilmoittamiin arvoihin.

U = R*I
R = U/I
  = 12V / 0,35A
  = 34Ω

Tätä kuorman approksimaatiota käyttäen voidaan laskea jännitejakoa käyttäen sopiva sarjavastuksen arvo. Labravirtalähteellä voi helposti hakea sopivan jännitteen, jolla tuuletin siirtää vielä ilmaa, muttei melua hirveästi. Arvioin 5-6 V olevan sopiva jännite. Jännitejaolla sarjavastuksen arvoksi saadaan:

      Vo = Vi * Rl/(R+Rl), missä Vo = lähtöjännite,
                                 Vi = tulojännite, 
                                  R = sarjavastus, 
                                 Rl = kuorma (tuuletin)
   Vo/Vi = Rl/(R+Rl)
Vo(R+Rl) = Vi*Rl
    R+Rl = Vi*Rl/Vo
       R = (Vi*Rl/Vo)-Rl
         = (12V * 34Ω / 5V) - 34Ω = 48Ω

Katso myös jännitejakolaskuri. Koska vastukset toimitetaan yleensä logaritmisissa sarjoissa, kuten E12, joudutaan vastus valitsemaan sarjan lähimmästä arvosta. Tässä tapauksessa se on sopivasti 47 Ω tai 39 Ω, joilla saa vastaavasti jännitteet 5,0 V tai 5,6 V. Huomioitavan arvoista on myös valitun vastuksen tehonkesto. Tyypillinen hiilikalvovastus kestää 0,25 W, eli 6,4 V jännitehäviöllä ja 39 Ω resistanssilla se tekee:

P = UI
U = RI 

I = U/R
  = 6,4V / 39Ω = 0.16A

=> P = UI
     = 6,4V * 0,16A = 1,1W

Näinpä tulisi käyttää vähintään viittä rinnankytkettyä vastusta, mutta koska vastus tulee olemaan aktiivisessa jäähdytyksessä, parillakin ehkä pärjää.


Huomaa että kuvassa johdot on vedetty väärältä puolen! Tuulettimen liitin on ratin oikealla puolen.

Sotkuisat hommat

Reiän teko onnistui helposti Dremelillä

Vaikka ratin kansi ei ole tasainen, joustaa se sen verran, että tuulettimen saa tiiviisti kiinni, eikä ilma jää pyörimään tuulettimen kehyksen ympärille.

Lopputulema

Uusi tuuletin on hiukan hiljaisempi, mutta siirtää merkittävästi enemmän ilmaa. Hiljaisuuden kannalta ei päästy aivan tasolle, jonka itselleni asetin. Tämä johtuu lähinnä tuulettimen valinnasta.

Jatkona projektille voisi olla tuulettimen vaihto esimerkiksi Zalmanin ZM-SF2:een, joka täydellä 12 V:n jännitteelläkin tuottaa vain 23 dB ääntä. Tätä voisi vielä laajentaa korvaamalla sarjavastuksen potentiometrilla, jolloin jännitettä voisi säätää portaattomasti juuri sopivaksi. Ratin kannessa olevat reiät tulisi myös sulkea esimerkiksi teipillä, jottei ilma kiertäisi ympyrää reikien ja tuulettimen välillä vaan kulkisi jäähdetettävien komponenttien läpi.

En vieläkään tiedä mitä näille yli jääneille ruuveille pitäisi tehdä?!

Palaute

Koska minulla ei ole mitään käryä, mihin suuntaan tätä blogia pitäisi viedä, pyytäisin että täyttäisit alla olevan monivalintalomakkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti