9. joulukuuta 2015

Obuttoon poljintaso

Muutaman vuoden vanha alkuperäinen Obuttoni sai kaverikseen Heusinkveld Engineeringin Sim Pedals Prot. Obutto on selkeästi suunniteltu kuluttajatuotteille kallistettuine poljontasoineen, eikä astetta järeämpiä polkimia saa kiinnitettuä mitenkään riittävän jämerästi tai edes tässä tapauksessa suoraan.


Jeesusteippiä, vanha leikkuulauta, CD-levyjä pinottuna. TIS-tasot ovat korkealla tässä kuvassa

Suunnittelussa oli heti alusta lähtökohtana nostaa poljintasoa lattiatasosta selvästi. Tämä suositus tuli polkimien tekijältä Nielsiltä suoraan. Hänen mukaansa kilpa-autoissa on painopisteen optimoimiseksi hyvin matalalle sijoitetut istuimet, eli polkimet ovat lähes tulkoon samalla tasolla istuimen kanssa.

Obuttossa penkin ja rungon kiinnitys tapahtuu pulteilla, joista ylemmät kaksi ovat reilun 10cm korkeudessa. Vastaavasti alkuperäisen poljintason poikkirauta on suunnilleen samalla korkeudella, joten näiden kahden pisteen väliin saa levyn kiinnitettyä vaakatasoon.


Kulmarautojen mallailua rungon ja penkin väliin

Levyksi valikoitui helpon saatavuuden ja työstettävyyden vuoksi 16 mm liimapuulevy, jota sai Puuilosta juuri sopivassa 1000x300 mm koossa. Obutton jalkapäässä leveyttä on 350 mm, eli seuraavan koko 400 mm olisi ollut jo liian leveä. Onneksi 300 mm on juuri riittävän leveä polkimille. Tarkoituksena ei ollut panostaa hirveästi pintakäsittelyyn, kunhan se vain on musta. Näinpä pintaan tuli Bilteman mustaa vasaralakkaa pari kerrosta.


Polkimien mallailua tasolle

Yksiössäkin voi maalata

Polkimet löysivät helposti paikan ja niiden eteen sijoitettiin kulmarauta, joka toimii kantapään kiertopisteenä. Polkimien taakse jäi tilaa, jonne oli tarkoitus sijoittaa kytkimellä varustettu haaroitusjohto ja USB-hubi. Jälkimmäistä en kuitenkaan toteuttanut, sillä kaapelit yltävät helposti aina emolevylle saakka.

Polkimien johdot vedettiin suoraan levyn läpi ja levyn alapintaan kiinnitettiin polkimien 12-bittinen peliohjainkontrolleri. Samaan kontrolleriin sai myös kytkettyä sekventiaalikepin ja laippojen painikkeet. Polkimien runkojen maadoitukseen käytettiin ylimääräistä vaivaa, sillä se oli aiemmin aiheuttanut mystistä kontrollerin pätkimistä.


Johdot nätisti omia reikiään pitkin levyn toiselle puolelle.

Alapuolen johdotus, huomaa myös maadoitus.

Valmistajan ohjeiden mukaisesti load cellien kaapeleiden suojapunos ja maa kytkettiin yhteen, josta kaapelia jatkettiin 20cm itse kontrollerille. Poikkeuksena jarrupolkimen load cell, jossa on alunpitäenkin ollut pitempi kaapeli, eikä sitä tarvinut jatkaa enää pitemmäksi.


Suojapunos ja maa juotettuna, päälle kutistesukkaa

Penkkiä jouduttiin myös nostamaan yhden M8 pultin verran, koska levyn etureuna otti kiinni siirtovipuun. Tein itse, säästin.

Parannettavaa


Lopputulos

Yksikään projekti ei tietenkään mene ihan putkeen ja vaikka menisikin, aina löytyy parannettavaa.

Pintakäsittelyyn olisi tietysti voinut panostaa varttituntia enemmän. Valoa vasten näkee, ettei maalipinta ole tasapaksu vaan osasta kohtaa puun syyt näkyvät selkeämmin. Kevyt hionta ja muutama kerros enemmän maalia olisi tehnyt pinnasta tasaisemman. Pohjamaalaus olisi joka tapauksessa ollut liioiteltua.

Load cellien johtojen jatkamisessa olisi voinut käyttää pari senttiä enemmän kaapelia, sillä vedot ovat nyt vähän liian sopivan mittaisia. Tämän onneksi voi korjata siirtämällä kontrolleria pari senttiä kohti polkimia.

Levyn olisi myös voinut lyhentää määrämittaiseksi, vaikka käsisahalla, sillä epätasaisen puolen olisi saanut penkin alle piiloon. Näin penkkiä ei olisi myöskään tarvinnut nostaa. Tähän joka tapauksessa tarvitaan korjaus tulevaisuudessa, sillä en usko, että penkin kiskoja on suunniteltu tuettavaksi vain niiden kiinnitysreikien kohdilta. Pitemmällä aikavälillä kiskot saattavat vääntyä mutkalle, jonka jälkeen penkkiä ei enää voi liikuttaa.

Tästäkin projektista jäi jäljelle ylimääräisiä ruuveja, mutta vain siitä syystä, että ostin niitä ylimäärin.

Palautelomake

Kolmen klikkauksen palautelomake. Kiitos jo etukäteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti